Supplementen met vitamine K

Er bestaan twee vormen van vitamine K. Vitamine K1 (fylochinon) en vitamine K2 (menachinon).

Het lichaam neemt K1 vooral op uit groene groenten. K2 wordt opgenomen uit gefermenteerde producten zoals kwark en kaas en de gefermenteerde Japanse sojabonen Natto. Vitamine K2 kan het lichaam ook zelf aanmaken in de darm met behulp van goede bacteriën.

Ben je op zoek naar goede supplementen? Dan is het raadzaam om te kijken naar vitamine K2 supplementen. Wil je weten waarom? Lees dan snel verder in de tekst.

supplementen


Waarom supplementen?

Uit onderzoek blijkt dat vitamine K een sleutelrol speelt bij het behoud van sterke botten en gezonde bloedvaten.

In een onderzoek onder 350 vrouwen na de overgang werd een nieuwe ontdekking gedaan. Bij inname van een K2 supplement werden botten dikker, juist op kritieke plaatsen zoals de heup. Als botten dikker worden, breken ze minder snel. Bij de vrouwen die geen K2 supplement kregen, nam de botsterkte af met 1 ½ procent per jaar.

Ook werkte de supplementen heel goed op verkalkte bloedvaten. De gevormde kalkmassa’s verdwenen bij inname van een hoge dosis vitamine K.


Welke supplementen moet ik nemen?

Tijdens het onderzoek werd ook bewezen dat de natuurlijke vitamine K2 de meest effectieve vorm van vitamine K is. Deze vitamine is te vinden in gefermenteerde producten zoals onder andere kaas, yoghurt, kwark en natto. In gevarieerde voeding zitten uiteindelijk maar kleine hoeveelheden van de vitamine.

Omdat vitamine K2 de meest effectieve vorm is. En omdat de vitamine zelfs in gevarieerde voeding maar in kleine hoeveelheden in je lichaam komt, is dat de beste vorm van vitamine K om als supplement te nemen.


Waar zijn de supplementen verkrijgbaar?

De vitamine K2 supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende webwinkels en winkels. De vitamines kunnen erg in prijs verschillen. Bij vitamines hoeft het niet altijd te betekenen dat de vitamine die duurder is ook persé beter is. Waar je op moet letten tijdens het zoeken naar de juiste vitamine is op de waarden. De hoeveelheid van de vitamine die jouw lichaam nodig is kan heel erg verschillen van wat iemand anders nodig heeft. Daarom is het goed om eerst uit te zoeken wat jouw lichaam nodig heeft.


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *